מלחמת הנשים בגברים או מלחמתה של "שארקה הפראית"

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
האגדה של דיווקה שארקה והמלחמה בין גברים ונשים צ'כיים לפני 1500 שנה נכתבה לראשונה במאה ה-11. דיווקה שרקה הפכה לחלק מהתרבות הצ'כית, והיא שימשה במהלך התחייה הלאומית הצ'כית כדי לחזק את הפולקלור הצ'כי...

17/10/2018
הגיע הזמן לספר את הסיפור של Divoka Sarka "שארקה הפראית" ואת המלחמה האגדית בין גברים ונשים צ'כיים לפני מאות שנים …
האגדה של דיווקה שארקה והמלחמה בין גברים ונשים צ'כיים לפני 1500 שנה נכתבה לראשונה במאה ה-11, והיסטוריונים נחלקים אם יש בה אמת. יש הטוענים שהסיפור מבוסס על הסיפורים העתיקים של לוחמי האמזונס, בעוד שאחרים אומרים שאולי הם שורשים בחברה מטריארכלית פגאנית שקדמה להופעתה של הנצרות בבוהמיה באלפי שנים. קרוב לוודאי שלעולם לא נדע את האמת, אבל באותה מידה כמו הסיפור של רובין הוד בבריטניה, דיווקה שרקה הפכה לחלק מהתרבות הצ'כית, והיא שימשה במהלך התחייה הלאומית הצ'כית כדי לחזק את הפולקלור הצ'כי…
כדי למצוא את שורשי האגדה של דיבוקה שרקה, עלינו לחזור עד למאה ה-6, או אולי ה-7, אף אחד לא יודע בוודאות, אבל זה היה בזמן שפראג עדיין לא הייתה קיימת. באזור שאנו מכירים כפראג, היו מספר התיישבויות של שבטים סלאבים, הצ'כים הקדומים, שהשתקעו לאחרונה בסביבה, אבל מרכז פראג כפי שאנו מכירים אותו עדיין לא היה קיים. ההתיישבות העיקרית באזור הייתה בעמק צר ממערב למרכז העיר. באותם הימים, הצ'כים היו חברה מטריארכלית (חברות המונהגות בידי אימהות), ונשלטו על ידי נשים במשך דורות רבים. אחרונת השליטים המטריארכליים האלה הייתה הנסיכה ליבושה ורק לאחר שמתה, תפסו הגברים את השליטה. הראשון לשלוט היה בעלה, הנסיך פרז'מיסל, אביה של שושלת פרז'מיסל, החלה את שליטת הגברים למשך כמה מאות השנים הבאות. הנשים שזעמו על שינוי זה בנו את טירת דייווין (Děvín) והחלו מלחמת אחים ארוכה ואכזרית בין הנשים הצ'כיות לגברים.
את הנשים הוביל לוחם אכזר ואמיץ בשם ולאסטה. אבל התפקיד הראשי באגדה שמור לשרקה. יד ימינה של הנסיכה ליבושה, הייתה נערה צעירה בשם שרקה, שהחליטה שהדרך הטובה ביותר לגרום לניצחון הגדול ביותר על מתנגדיה הייתה ללכוד את הלוחם האמיץ והחזק ביותר שלהם, צעיר בשם צטיראד (Ctirad).
היא החליטה לעשות לו תרגיל וניצלה את נשיותה ואומץ ליבה לשם כך. היא נקשרה לעץ כשהיא נראית מובסת ומסוממת, במקום שהגברים ימצאו אותה. כאשר נמצאה, היא רכשה את אמונם, ועל פי האגדה, שרקה הפעילה את קסמיה הנשיים על צטיראד, עם קצת עזרה מאלכוהול.
שרקה שיכרה את צטיראד באמצעות יין דבש, שהיה המשקה המועדף על הסלאבים באותו הזמן, והוא נפל ברשתה והתאהב בה, אבל בהיותו שיכור נרדם ובעוד הוא ישן בזרועותיה, שרקה רצחה אותו.
רצח צטיראד היה מכה קשה למחנה הגברים של ולסטה, ולמשך זמן מה סייע אובדן הלוחם הגדול לנשים להמשיך במאבקן, אך רק לזמן קצר. בסופו של דבר, הנשים הפסידו המלחמה.
על פי האגדה, שרקה סירבה להיכנע לגברים, החליטה לקחת את חייה, וקפצה מהצוק בעמק דיווקה שרקה.
כיום, אחד המצוקים במקום נקרא "קפיצת הנערה" (Divci Skok)
אין כל עדות היסטורית או ארכיאולוגית שהמלחמה הזו באמת קרתה, וזוהי כנראה פיסת מיתולוגיה שנוצרה ככל הנראה במאה ה-11 עם השפעה של המיתולוגיה היוונית וסיפור לוחמי האמזונס ומלחמתם נגד האמזונות.
דיווקה שארקה" (Divoka Šárka) היא חלק מעמק "שארקה" (Šárka) מבריכת השחייה "דג'באן" (Džbán) ועד "ינראלקה" (Jenerálka). זהו אחד מאזורי הטבע היפים ביותר של פראג. תמצאו כאן צוקים גבוהים, נחלים, "הר" פרא, שדות ירוקים, בריכת שחייה, מצוקים לטיפוס, מסעדה וגן עם היסטוריה של למעלה ממאה שנה – וכל זה צעדים ספורים מתחנת החשמלית בעלת אותו השם.
העמק היה מיושב כבר בתקופה הפליאוליתית, כפי שמעידות תגליות ארכיאולוגיות של שלדי חיות שניצודו במקום והיה מיושב על ידי הסלאבים כבר מהמאה ה-6.
השם "שארקה" כמו גם שם הפונדק " Dívčí skok" קשורים באגדה עתיקה.
מהמאה ה-19, העמק שימש כמקום שייט לתושבי פראג. לאורך המסלול היו תחנות קמח מונעות מים וחוות והמקום אפשר בילוי של יום שלם.
בשנת 1946 שכנו לאורך המסלול 13 פונדקי דרכים לרווחת המטיילים. כיום נשארו 4.
נוסעים בחשמלית 20 או 26 לתחנה סופית Divoká Šárka אפשר גם לנסוע עם המטרו הירוק, לתחנה
Veleslavín ושם לעבור לחשמלית בחשמלית 20 או 26 לתחנה סופית Divoká Šárka שם יורידם וחוצים את הכביש לכיוון המקדונלד'ס.
משם יוצאים למסלול הליכה רגלי, המסלול יכול להיות באורכים שונים, תחילתו טיפוס לתצפית על האזור ועל אגם ה- Džbán, המשכו ביער של שמורת Divoká Šárka , לאורך פלג נחל….
1. המינימלי לטעמי – מסלול של 5 ק"מ, כשעה וחצי, סיום ב- JENERALKA, שם ניתן לקחת אוטובוס למטרו (Bořislavka או Dejvická
2. המסלול האידיאלי לטעמי – 7.3 ק"מ, כ- 2:15 שעות, מסתיים ב-PODBABA שם אפשר או ללכת לתחנת מטרו Dejvická ברגל (כ-10 דקות) או לקחת חשמלית למרכז או למטרו.
3. לרציניים!! עד גן החיות, כולל חציית הנהר בסירה – 10 ק"מ, כ- 3:20 שעות… במסלול זה תגיעו לנהר שם תעלו לסירה של שרות התחבורה העירוני, עם אותו כרטיס של המטרו והחשמלית… תחצו בשייט של כמה דקות ותמשיכו בהליכה לאורך הנהר, עד גן החיות
כאמור, את המסלול מתחילים במקדונלד'ס, צועדים לאורך הכביש האחורי, על שביל אופניים מספר 33A, כ-150 מטר עד שמתפצל ימינה לשביל אופניים 163A, ואיתו צועדים לכיוון הבריכה, מיד לאחר הבריכה, במזלג הדרכים, לוקחים את הימני, וממשיכים על 163A.
להקפיד בפיצולים שלא לרדת מהשביל 163A, עד שמגיעים לכביש, ליד מסעדה Chorvatský Mlýn לא זה המקום להפסקה, פנו שמאלה עם הכביש, ואחרי כ-30 מטר, מצד ימין תיראו מסעדה בשם Jenerálka אם תרצו, זה המקום להפסקת ביניים.
(מול המסעדה, לא בצד של המסעדה, מעבר לכביש, תחנת אוטובוס עם אוטובוסים לתחנות המטרו Bořislavka או Dejvická )
לאלו שממשיכים, מהקצה האחורי, ימני של מגרש החניה, יש שביל קצר שיורד ומתחבר אחרי 20 מטר לשביל מסומן 17A, שימו לב זה כביש צר, לכן הקפידו ללכת בשוליים.
אחרי כ-300 מטר, מגיעים לצומת T, פונים שמאלה, ואחר מספר מטרים השביל מחבר לכביש מעט רחב יותר, כאן לא פונים אלא ממשכים ישר, מעבר לכביש, על שביל 077, 078, הולכים לאורך השביל עד שמגיעים למזלג ששני השבילים מתפצלים 078 ימינה ו-077 שמאלה, ממשיכים עם 077 עד שמגיעים למעין מזלג כבישים שמאלה לרחוב Matějská, ימינה לרחוב ulice Na Šťáhlavce
ממש מעבר לצומת יש שביל, יורדים 3 מדרגות ממשיכים ישר לאורך רחוב Paťanka עד שמגיעים לצומת T, פונים שמאלה ממשיכים ישר עוברית מתחת לגשר הרכבת לכביש הראשי ופונים שמאלה.
מיד אחרי הפניה יש תחנת אוטובוס לפורשים. (האוטובוסים שנוסעים לכיוון ימין)
מי שממשיך, הולך לאורך 17A, עד שמגיע לגשר הבא, ומיד אחריו חוצה את הכביש למזח שלצידו סירה קטנה, סירה זו שייכת למערך התחבורה הציבורית

עופר דהן

שנים אני כותב, עוד מילדות, תמיד ידעתי להביע את עצמי בכתב הרבה יותר טוב מאשר בעל-פה.
כתבתי שירים, כתבתי סיפורים, כתבתי מאמרים, כתבתי סיכומים... בעצם הדבר היחיד שלא כתבתי זה שיעורי בית...
אמנם לא ניהלתי יומן כהלכתו, אבל פעמים רבות כתבתי לעצמי דברים מעין "סיכום היום".
תמיד כשרציתי לומר משהו - כתבתי! לחברות, לחברים, לשותפים למורים.. תמיד בכתב.

השאר תגובה

קצת עלי

ישראלי שחי בצ'כיה מאז תקופת הדינוזאורים פחות או יותר.
אני מתעסק כאן בתיירות, הרבה כמובן בפראג, אבל מעדיף לקחת את לקוחותי לגלות את צ'כיה הנפלאה. אהבתי הגדולה תמיד הייתה צפון צ'כיה. וכך אני חי לסירוגין בביתי בפראג ובבית הנופש שלי בצפון צ'כיה.
מעבר להיותי מדריך, אני היסטוריון חובב וכותב מאמרים בתחומים רבים, ובהם רבים על ההיסטוריה הצ'כית.
נשוי לצ'כית ואב גאה ל-3 צ'כיות (יותר ישראליות למען האמת)

סנן מאמרים לפי נושאים

פוסטים אחרונים

פוסטים נוספים

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit