הצי הצהוב

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

9/9/2014

לפעמים אנו קוראים באינטרנט סיפורים שלא יאומנו כי קרו במציאות. כל מיני סיפורי חלם על אדם שתקוע בשדה תעופה כי המדינה שהוא נושא את הדרכון שלה כבר לא קיימת והוא יושב בטרמינל שנים ללא פיתרון…. אז גם לנו יש סיפור כזה, "סיפורו של הצי הצהוב".
ביוני 1967, 15 ספינות משא עמוסות, נעו בתעלת סואץ לכיוון צפון:
2 נושאות  דגל מערב גרמני –  Nordwind, Münsterland
2 נושאות  דגל שוודי – Nippon,  Killara
1 נושאת  דגל נורבגיה. Essayons נורבגיה (בפרוץ המלחמה נקראה Sindh, בבעלות צרפתית)
4 נושאות  דגל בריטי- Agapenor ,, Melampus , Scottish Star  , Port Invercargill
2 נושאות  דגל ארה"ב – Observer , African Glen
2 נושאות  דגל פולני – Djakarta, Boleslaw Bierut
1 נושאת  דגל בולגרי – Vassil Levsky
1 נושאת  דגל צ'כוסלובקי – Lednice
תעלת סואץ הינה תעלה שמחברת את הים האדום ודרכו את מדינות אסיה והמזרח הרחוק לים התיכון ודרכו לאירופה ובכך חוסכת מסע ארוך, יקר ומסוכן.
עם פרוץ מלחמת ששת הימים  חסמו המצרים את פתחי תעלת סואץ, בתחילה חסמו המצרים את התעלה באופן זמני על ידי העמדת אניות בפתחיה, אולם לאחר 3 ימים, עם הגעת חיילי צה"ל לחופי תעלת סואץ, החליטה מצרים לא לחדש את התנועה בתעלה. על מנת למנוע פתיחת התעלה בכוח, הטביעו המצרים אניות בשני פתחיה ובכך חסמו אותה באופן מוחלט.
14 מהספינות אולצו להתרכז בנקודה הרחבה יותר בתעלה, האגם המר ולעגון שם, הספינה ה-15 נותקה מהשאר ונאלצה לעגון באגם תמסח על יד איסמעליה.

באוקטובר 1967, לאחר שהבינו שהם שם לזמן רב, נפגשו הקצינים וצוותי 14 האניות וייסדו את "איגוד האגם המר הגדול" שישמש להם כפה אחד במגעיהם עם השלטונות ויספק להם תמיכה הדדית.

לאורך הזמן, ציוותי הספינות נפגשו באופן קבוע, הם הקימו לעצמם מועדון יכטות, ערכו אירועים חברתיים ואפילו קיימו "משחקים אולימפיים" כמחווה לאולימפיאדת מקסיקו שנערכה ב-1968.
לכל אוניה היה תפקיד בחיי החברה:
– משחקי כדורגל נערכו על הספינה הגדולה מכולן PORT INVERCARGILL
– תפילות בכניסה נערכו על הספינה הגרמנית NORDWIND
– סרטים הוקרנו על הספינה הבולגרית VASIL LEVSKY
– ובריכת שחיה הייתה על הספינה השוודית KILLARA

עם חלוף הזמן, צומצם מספר אנשי הצוות שנועד לתחזוקת הספינות והם התחלפו במחזורים של 3 חודשים. ב-1972 שוחרר הצוות האחרון לביתו, והתחזוקה השוטפת של האניות הוטלה על חברה נורווגית.
רק ב-1975, נפתחה התעלה מחדש, והספינות "שוחררו", מתוך 15 הספינות הלכודות רק 2 (גרמניות אלא מה?) יכלו לצאת בכוחות עצמן לים הפתוח.
חסימת התעלה נעשתה ללא כל התראה,  וגרמה ללכידתם של 15 אניות, על מטענם וציוותם בתחומי התעלה. התעלה נחסמה בשנת 1967 ורק ב-1975 נפתחה מחדש לתנועה!! עם השנים שבהן עמדו האניות ללא תנועה, הן התכסו באבק המדבר, ועל כן קיבלו את הכינוי "הצי הצהוב".
עם פתיחת התעלה, לאחר שבמשך 8 שנים האניות לא זזו, רק 2 אניות (גרמניות אלא מה?) יכלו לצאת בכוחות עצמן לים הפתוח.
עופר דהן

עופר דהן

שנים אני כותב, עוד מילדות, תמיד ידעתי להביע את עצמי בכתב הרבה יותר טוב מאשר בעל-פה.
כתבתי שירים, כתבתי סיפורים, כתבתי מאמרים, כתבתי סיכומים... בעצם הדבר היחיד שלא כתבתי זה שיעורי בית...
אמנם לא ניהלתי יומן כהלכתו, אבל פעמים רבות כתבתי לעצמי דברים מעין "סיכום היום".
תמיד כשרציתי לומר משהו - כתבתי! לחברות, לחברים, לשותפים למורים.. תמיד בכתב.

השאר תגובה

קצת עלי

ישראלי שחי בצ'כיה מאז תקופת הדינוזאורים פחות או יותר.
אני מתעסק כאן בתיירות, הרבה כמובן בפראג, אבל מעדיף לקחת את לקוחותי לגלות את צ'כיה הנפלאה. אהבתי הגדולה תמיד הייתה צפון צ'כיה. וכך אני חי לסירוגין בביתי בפראג ובבית הנופש שלי בצפון צ'כיה.
מעבר להיותי מדריך, אני היסטוריון חובב וכותב מאמרים בתחומים רבים, ובהם רבים על ההיסטוריה הצ'כית.
נשוי לצ'כית ואב גאה ל-3 צ'כיות (יותר ישראליות למען האמת)

סנן מאמרים לפי נושאים

פוסטים אחרונים

פוסטים נוספים

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit