9/9/2014
לפעמים אנו קוראים באינטרנט סיפורים שלא יאומנו כי קרו במציאות. כל מיני סיפורי חלם על אדם שתקוע בשדה תעופה כי המדינה שהוא נושא את הדרכון שלה כבר לא קיימת והוא יושב בטרמינל שנים ללא פיתרון…. אז גם לנו יש סיפור כזה, "סיפורו של הצי הצהוב".
ביוני 1967, 15 ספינות משא עמוסות, נעו בתעלת סואץ לכיוון צפון:
2 נושאות דגל מערב גרמני – Nordwind, Münsterland
2 נושאות דגל שוודי – Nippon, Killara
1 נושאת דגל נורבגיה. Essayons נורבגיה (בפרוץ המלחמה נקראה Sindh, בבעלות צרפתית)
4 נושאות דגל בריטי- Agapenor ,, Melampus , Scottish Star , Port Invercargill
2 נושאות דגל ארה"ב – Observer , African Glen
2 נושאות דגל פולני – Djakarta, Boleslaw Bierut
1 נושאת דגל בולגרי – Vassil Levsky
1 נושאת דגל צ'כוסלובקי – Lednice
תעלת סואץ הינה תעלה שמחברת את הים האדום ודרכו את מדינות אסיה והמזרח הרחוק לים התיכון ודרכו לאירופה ובכך חוסכת מסע ארוך, יקר ומסוכן.
עם פרוץ מלחמת ששת הימים חסמו המצרים את פתחי תעלת סואץ, בתחילה חסמו המצרים את התעלה באופן זמני על ידי העמדת אניות בפתחיה, אולם לאחר 3 ימים, עם הגעת חיילי צה"ל לחופי תעלת סואץ, החליטה מצרים לא לחדש את התנועה בתעלה. על מנת למנוע פתיחת התעלה בכוח, הטביעו המצרים אניות בשני פתחיה ובכך חסמו אותה באופן מוחלט.
14 מהספינות אולצו להתרכז בנקודה הרחבה יותר בתעלה, האגם המר ולעגון שם, הספינה ה-15 נותקה מהשאר ונאלצה לעגון באגם תמסח על יד איסמעליה.
באוקטובר 1967, לאחר שהבינו שהם שם לזמן רב, נפגשו הקצינים וצוותי 14 האניות וייסדו את "איגוד האגם המר הגדול" שישמש להם כפה אחד במגעיהם עם השלטונות ויספק להם תמיכה הדדית.
לאורך הזמן, ציוותי הספינות נפגשו באופן קבוע, הם הקימו לעצמם מועדון יכטות, ערכו אירועים חברתיים ואפילו קיימו "משחקים אולימפיים" כמחווה לאולימפיאדת מקסיקו שנערכה ב-1968.
לכל אוניה היה תפקיד בחיי החברה:
– משחקי כדורגל נערכו על הספינה הגדולה מכולן PORT INVERCARGILL
– תפילות בכניסה נערכו על הספינה הגרמנית NORDWIND
– סרטים הוקרנו על הספינה הבולגרית VASIL LEVSKY
– ובריכת שחיה הייתה על הספינה השוודית KILLARA
עם חלוף הזמן, צומצם מספר אנשי הצוות שנועד לתחזוקת הספינות והם התחלפו במחזורים של 3 חודשים. ב-1972 שוחרר הצוות האחרון לביתו, והתחזוקה השוטפת של האניות הוטלה על חברה נורווגית.
רק ב-1975, נפתחה התעלה מחדש, והספינות "שוחררו", מתוך 15 הספינות הלכודות רק 2 (גרמניות אלא מה?) יכלו לצאת בכוחות עצמן לים הפתוח.
חסימת התעלה נעשתה ללא כל התראה, וגרמה ללכידתם של 15 אניות, על מטענם וציוותם בתחומי התעלה. התעלה נחסמה בשנת 1967 ורק ב-1975 נפתחה מחדש לתנועה!! עם השנים שבהן עמדו האניות ללא תנועה, הן התכסו באבק המדבר, ועל כן קיבלו את הכינוי "הצי הצהוב".
עם פתיחת התעלה, לאחר שבמשך 8 שנים האניות לא זזו, רק 2 אניות (גרמניות אלא מה?) יכלו לצאת בכוחות עצמן לים הפתוח.